- Nyhedsarkiv
- 3 tips: Optimér din webshop
3 tips: Optimér din webshop
Har du egen webshop, er det vigtigt, at du løbende opdaterer og forbedrer din shop, så den hele tiden er relevant og indbydende for nye såvel som eksisterende kunder. Læs med her, hvor vi giver dig 3 tips til, hvordan du optimerer din webshop, så den performer optimalt.
Lave besøgstal, manglende synlighed og få konverteringer. Det er ofte en realitet for mange danske webshops. Det er der heldigvis råd for. I samarbejde med DanDomain giver vi dig her 3 skarpe tips til, hvordan du optimerer din webshop, så potentielle kunder får en bedre oplevelse, og du genererer mere salg.
1. Sælg mere end bare et produkt
Du har typisk kun få sekunder til at overbevise dine besøgende om, at de skal købe noget i din shop. Sørg for at udnytte de sekunder bedst muligt!
Lav fængende overskrifter og produktbeskrivelser, der pirrer nysgerrigheden med et klart og tydeligt budskab. Skab en følelse hos dine kunder, der giver dem lyst til at købe. Hvis du f.eks. sælger chokolade, skal du ikke blot sælge chokoladen. Fokusér i stedet på at sælge den vidunderlige smag. Du sælger et produkt, der inviterer til hygge. Du skal skabe en følelse af lyst og behov.
Det vil være en fordel for dig at have det engelske udtryk ’what’s in it for me’ i tankerne, når du skriver. Sørg for at dine kunder får noget ud af at læse dine tekster – en værdi, de ikke vil være foruden. Giv dem belønningen allerede i overskriften, så du får dem på krogen fra start.
2. Sørg for at din webshop er visuel
Potentielle kunder skal ikke være i tvivl om, hvad du sælger. Du skal derfor sørge for. at din webshop er lækker og præsentabel.
Det kan du bl.a. gøre ved at illustrere dine produkter med gode billeder. Tag gerne rigeligt af dem – hellere for mange end for lidt. Er du usikker på, hvordan du tager bedre produktbilleder, så kan du få tips fra en professionel fotograf.
Mennesker er visuelle, og derfor er det vigtigt, at din webshop har en visuel rød tråd af gode billeder og grafik. Det er også grunden til, at et medie som Instagram er så populært, fordi det udelukkende består af billeder.
Det kan betale sig at investere ekstra tid i at tage gode produktbilleder. Hvis dine kunder modtager et produkt, som ikke lever op til deres forventning, kan du risikere, at produktet bliver sendt retur.
Gør dig selv en tjeneste og brug et godt kamera. Tag billeder af produkterne fra alle vinkler, så dine kunder ikke er i tvivl om, hvordan produkterne ser ud. Inkludér også gerne billeder eller en video, hvor dit produkt er i brug. På den måde kan dine kunder bedre forestille sig produktet i egne hænder.
Alt dette vil øge dine kunders tilfredshed samt chancen for, at de vender tilbage til din shop.
3. Er din webshop brugervenlig på alle platforme?
Det er ikke nogen hemmelighed, at flere og flere i dag bruger deres mobil, når de shopper online. Derfor er det vigtigt, at din webshop ser godt ud, uanset om du besøger siden fra en computer, mobil eller tablet.
For at din webshop er brugervenlig i mobilversion, er det nødvendigt, at dit design er responsivt. Som navnet indikerer, er det et design, der responderer i forhold til bredden af den besøgendes skærm. Når din shop vises på en stor computerskærm, vises indholdet i flere kolonner, og når din shop vises på en mobil, vil indholdet trække sig sammen og gøre siden smallere og længere.
Husk også at komprimere dine billeder til så lav en filstørrelse som muligt, så din shop loader hurtig, og ikke lader dine besøgende vente udenfor. Der findes flere gratis sider, hvor du kan komprimere dine billeder og stadig bevare dem i god kvalitet. Ellers kan du med fordel få en grafiker til at klare opgaven.