Målrettet indsats øger omsætning for Skjerns bygavekort markant  

Thomas Fisker_Skjern Handelsforening_1200x1600 (1).jpg

Med en række enkle, men målrettede tiltag har Skjern Handelsforening formået at løfte omsætningen på byens fælles gavekort med hele 22% på bare ét år – til stor glæde for både butikker, kunder og lokalområdet. 

I Skjern Handelsforening er der fokus på at udvikle og støtte den lokale handelsudvikling og sikre et levende byliv i både Skjern og i nabobyen Tarm. Et af de tiltag, der er med til at binde handelslivet sammen på tværs, er det fælles bygavekort, som kan benyttes hos 70 forskellige forretninger, restauranter og andre lokale institutioner og servicevirksomheder. En løsning, der er understøttet af Sparxpres. 

I løbet af det seneste år har handelsforeningen arbejdet aktivt med at gøre bygavekortet endnu mere attraktiv og synligt, og det arbejde taler nu også sit tydelig sprog i omsætningen, der er steget 22% i 2025. Derudover er der kommet yderligere 21 butikker med i gavekortløsningen, og det betyder, at kunderne nu kan bruge gavekortet i 85% af alle butikker i Skjern og Tarm.  

Flere mindre tiltag med stor effekt 

Den stigende omsætning og succesen med gavekortet i Skjern er ikke kommet af sig selv. Bychef Thomas Fisker fortæller, at man i handelsforeningen er gået målrettet til værks via en række initiativer.  

- Vi startede med at give vores gavekort en makeover med nyt design, og derefter er vi gået målrettet efter at få så mange butikker og erhvervsdrivende i både Skjern og Tarm med. Og det er vi kommet langt med, fortæller Thomas Fisker. 

Bl.a. er flere kædebutikker som, Normal, Netto og McDonald’s også kommet med på listen over butikker, der tager imod betaling med byens gavekort. Udover ønsket om at få flere butikker med i løsningen, har det også stået højt på dagsordenen at udbrede kendskabet til bygavekortet. 

- Vi har for eksempel sikret synlig skiltning både på modtagerbutikkernes butiksdøre og på betalingsdiske. Her har vi fået produceret A5-skilte, der informerer om gavekortet og gør det synligt i den enkelte butik, at gavekortet kan benyttes, fortsætter handelschefen. 

Gavekort_Skjern Handel_1200x1600 (1).jpg
Eksempler på tiltag  
  • Øget tilslutning af butikker
  • Udrulning af kampagne med A5-skilte på disken i modtagerbutikkerne 
  • Klistermærker på butikkernes facadedøre
  • Gavekortet som en del af den ugentlige nyhedsmail 
  • Opdateret information om gavekortet på foreningens hjemmeside. 

“Se gavekortet som produkt, der skal sælges” 

Når snakken falder på, hvilke anbefalinger Thomas Fisker vil give til andre city- og handelsstandsforeninger, der ønsker at udvikle deres gavekortløsning, så er det blandt andet at se gavekortet som et produkt, der skal sælges, frem for blot en service. 

- Vi skal sammen sætte fokus på, at gavekortet ikke kun er en service, men et stærkt fælles produkt vi vil sælge for byernes skyld. Og her kan vi være stolte af, at vi har kommunens bredest dækkende gavekort, som giver kunderne høj grad af fleksibilitet, og som er med til at sikre, at vi holder omsætningen lokalt, siger Thomas Fisker.    

Vil du høre mere om Sparxpres' gavekortsløsning?  

Lyder Sparxpres' gavekortløsning som en interessant løsning for dig, så er du altid velkommen til at kontakte en af vores kundechefer.    

Kontakt os
Morten MOST
Morten Stasiak
Kundechef, Sjælland og Fyn
Sparxpres
Simon Rølmer SIR
Simon Rølmer
Kundechef, Jylland
Sparxpres
Publiceret d.
20. august 2025